Képzelje el: egy nap arra ébred, hogy végletes depresszióba süllyedt, és a világmindenség értelmetlennek és elszomorítónak tűnik. Ha lenne bátorsága, akkor megölné magát, vagy legalább másokat. A mindennapi rutin rései közé egyre inkább befurakodnának az Amerikai Pszicho stílusú látomások, és az önt körülvevő emberek abszurd módon őrültnek tűnnének. S egyszer csak rátalálna a megoldásra, amely segítéségével átháríthatná a felelősséget: attól a naptól kezdve nem szuverén döntések, hanem a vak szerencse alapján élne. Bár ezzel a módszerrel kialakult személyisége szépen-lassan szétesne, de legalább a végtelen szabadság közepette történne mindez.


Ennek értelmében nem is találhatott volna jobb alapanyagot Bodó Viktor és társulata (Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet – Labor), mint Luke Rhinehart (valódi nevén George Cockcroft) Kockavető című regényét. Az 1971-ben megjelent amerikai regényt mára hatalmas kultusz övezi (bár volt olyan is, aki pusztán unalmas pornóregénynek titulálta). A történet főszereplője Luke Rhinehart (a szerző írói álnevével azonos), pszichológus, egy kapuzárási pánik közepén lévő boldogtalan családapa. Egy nap aztán elhatározza, hogy a dobókocka szerencséjére bízza életét, s ezután annak segítségével fog döntéseket hozni. 

A kiindulópont tehát egy Amerikai Szépség típusú történet volt, amelyet a társulat előadásában átsző az utalások gazdag szövevénye: Star Wars, Oidipusz király, Hair, Mély torok, A padlás, 24, Texasi láncfűrészes mészárlás, Armageddon, Mulholland Drive, stb. Ezek közül van, amely konkrétan, s van, amely csak áttételesen érezteti hatását. Az utalásrendszeren túl a szabad asszociációk is ugyanennyire meghatározóvá válnak, s ez Bodó színházának egyik legerősebb jellemzője: a sokszor már blöff szintjéig elmenő apró momentumok kapcsán nem lehet számon kérni semmiféle következetességet, olykor véletlenszerűen összeválogatottnak hatnak a jelenetek. Mindez az előadás szerkezetének (és gondolom az alkotói folyamatnak is) végtelen szabadságot, és ezzel együtt hatalmas frissességet ad. Nem látszik rajta az elnyűttség, a beleuntság semmiféle jele. Továbbá a szerencsés mértéktartás végett a szabad formájú előadás nem csap át követhetetlenségbe sem, s pusztán az olykor előforduló „ja, hogy ez most poén volt” típusú humor ront az összképen. 

De a legfontosabb az, hogy boldogan játszanak a színészek, a játék hagyományos értelméhez hűen. Elnyűtt melegítőikben olyanok, mint az óvodából ideszabadult gyerekek, akik végtelen szabadsággal képesek színházat csinálni a színpad üres terében. Nem lenne értelme kiemelni alakításokat, mivel inkább egy nagyon erős csapatmunkát látunk. 
 

A történet folyamán Luke élete szétesik, kapcsolatai megromlanak, s egyre távolabb kerül a valóság biztos talapzatától.  A zárójelenetben aztán visszatér a Buddha-szerű, ágyékkötős alak, aki korábban a megváltó dobókockát odaadta Luke-nak, s most azért jött, hogy visszavegye. A férfi tanácstalanul kérdezi: – Akkor most hogyan élje le hátralévő életét? – Erre ő és a néző is csak egy rövid és velős választ kap: – Inkább sodródj az árral, baszod! 

A bejegyzés trackback címe:

https://szputnyik.blog.hu/api/trackback/id/tr582073666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása